Sunday, February 13, 2011

serius sikit laa...

PERHATIAN..INI BUKAN SERIUS BLOG...

aku cuma terfikir......

adakah kerajaan kita betul2 serius menjaga kesihatan rakyat Malaysia....?

adakah kerajaan betul2 serius menangani rasuah yang berlaku..?

adakah kerajaan betul2 serius menangani masalah yang ada..?


mungkin perkara yang aku nak katakan ni akan menyebabkan blog aku ni nanti diperhatikan ISA...(bukan nabi isa..)

1. kerajaan melalui Kementerian Kesihatan mengadakan pelbagai kempen supaya rakyat Malaysia berhenti merokok...tapi korang(kerajaan) masih lagi membenarkan rokok dijual...
korang adakan kempen letak gambar paru2 hitam lah, mulut rosak lah,tapi korang masih membenarkan jualan rokok....
korang membuat peraturan yang melarang menghisap rokok di kedai2 makan dan di bangunan-bangunan awam,tapi masih ada lagi...
korang menaikkan harga rokok,dengan alasan supaya perokok mengurangkan aktiviti kegemaran mereka tu...tapi sebenarnya,korang hanya nak menambahkan pendapatan kepada negara....
selain tu, korang adakan kempen kesihatan supaya mengurangkan penggunaan gula, tapi korang x serius pun pasal restoran2 yang membuat air gile babinye manis....

aku mula fikir, jika kementerian kesihatan membuat kempen berhenti merokok dengan berjuta ringgit dibelanjakan, tapi di sebaliknya korang mendapat hasil berjuta ringgit pulak dengan cukai2 rokok yang korang dapat...sememangnya aku tahu keuntungan jualan rokok akan digunakan sebaik2nya untuk kebaikan negara,tapi kalau korang teruskan gak, apa guna kempen berhenti merokok yang korang buat tu....??

keluar duit untuk kempen, masuk duit melalui cukai rokok=tiada perubahan

daripada sini,aku nak buat kesimpulan: korang x serius untuk jaga kesihatan kami...korang hangat2 tahik ayam!!korang hanya nak buat duit tapi menutup benda tersebut dengan kempen2 yang tak nampak hasilnya...
aku bukan anti kepada perokok,coz adik beradik aku ramai merokok...aku pun bekas perokok...
macamne nak mendapatkan rakyat yang sihat kalau korang tak serius nak jaga kesihatan kami...??disebabkan duit cukai rokok yang tinggi, korang melacurkan kami untuk mendapatkan rokok...

selain tu, aku ada nampak iklan yang mengatakan sisha lebih teruk daripada rokok??wat the hell korang biarkan je benda tu...korang menghalalkan benda tu disebabkan kita ni negara bebas...rakyat boleh memilih apa yang dikehendaki mereka..coz korang takut rakyat marah kalau apa yang rakyat nak,korang x bagi...aku nak simpulkan,korang ni sebenarnya x bertanggungjawab....korang membuatkan negara ni lebih lemah...korang manjakan kami dengan apa yang merosakkan kami sebenarnya...

2. Tentang rasuah....
korang x serius kan??mungkin disebabkan korang melindungi kepala kepala perasuah ni... atau pun sekali lagi, korang x pernah puas dengan duit...macam Hosni Mubarak,duit berbilion tapi masih lagi nak berkuasa....
ikhlas ker korang bekerja untuk negara,atau sekadar bekerja mendapatkan kemewahan,kesenangan...kenapa kita masih mendengar lagi kes2 rasuah ni kalau korang betul2 nak tanganinya...pape pun,aku harap rasuah dapat dihapuskan!!

...........................................................................
...........................................................................


assalammualaikum..

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...