Sunday, November 22, 2009

SPERMA SIHAT?

Ada beberapa perkara yang perlu dielak bagi mendapatkan sperma sihat.

Antaranya ialah:
Elak dari terdedah kepada suhu tinggi. Ini kerana sperma akan berfungsi dengan baik pada suhu 32 darjah celcius. Oleh sebab itu, buah zakar terletak di dalam kerandut zakar untuk memastikan suhu buah zakar lebih rendah dari suhu badan.

Elak memakai seluar dalam ketat atau athletic support. Lebih baik, jika saudara memakai boxer pada siang hari dan kain ketika malam.

Kurangkan mandi di sauna atau mandi dengan air yang terlalu panas.

Elak juga dari memandu atau duduk terlalu lama tanpa rehat.

Elak dari mengalami tekanan berterusan.

Elak dari mengambil alkohol. Ini kerana alkohol akan mengganggu sekresi hormone testosterone, mempercepatkan perubahan testosterone ke estrogen dan mengurangkan bilangan sperma serta libido.

Berhenti merokok. Ini kerana merokok meningkatkan bilangan free radicals di dalam badan yang akan merosakkan sel. Ia akan mengurangkan bilangan sperma dan pergerakannya serta meningkatkan jumlah sperma yang tidak normal bentuknya. Free radical bertanggungjawab ke atas 40 peratus pemusnahan sperma.

Kurangkan pengambilan kafein. Ini kerana kafien akan menjejaskan penghasilan sperma, mengakibatkan keabnormalan kromosome dan menjejaskan pergerakan sperma.

SUMBER : http://www.blog.walafiat.com/

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...