Wednesday, June 13, 2012

DILEMA MASA KINI

masa bergerak pantas.

hidup semakin tertekan.

kalau dilihatkan situasi sekarang ni, kita semakin terdesak untuk mendapatkan kepuasan dalam hidup. kita perlukan wang,kereta,motor besar, rumah hebat, awek cute dan bermacam lagi. kalau zaman kanak-kanak masa tu bagaikan mainan bagi kita. kita sering banyak masa terluang yang boleh dikongsikan dengan teman-teman. sekarang ni dah xde smua benda tu. sekarang ni masa pula yang mempermainkan kita. kita sentiasa mengejar masa, ke sana sini sibuk dengan perkara yang kita cita-citakan. 
kalau ditanya kepada aku apa yang aku bz kan,...hurmmm...baik xyah tanya...damn!

manusia semakin terdesak untuk mendapatkan kenderaan, berkahwin dan membeli rumah.itu 3 perkara utama sekarang ni.
kereta 100K, kahwin 20K dan rumah 230K(PALING MURAHLA NI). jumlah 350K.




setiap bulan kalau ko bayar RM1000, ko perlukan 350 bulan untuk bayar semua ni. means, ko berhutang hampir 30 tahun. kalau umur ko 20 tahun sekarang, ko akan settle hutang ko tu pada umur 50 tahun. alhamdulillah, pada umur tu, korang dah ada semua keperluan yang menjadi perkara asas sekarang ini.

aku berfikir sejenak, kalaulah perkara tu kita dapat kurangkan.
kereta 10k,kahwin 5k dan rumah 50k. jumlah cuma 65k
setiap bulan ko bayar rm1000, dan dalam tempoh 65 bulan yakni 5 tahun ko akan settle semua hutang ko. tapi,ko akan cuma dapat ini.



bila dibandingkan, semestinyalah anggaran 98% tu pilih yang best dan mewah. (2% tu orang bodoh mcm aku yg nak)...kita telah dibebankan dengan wang. kal dulu kita boleh kata yang wang bukan segalanya,tapi ramai dah tukar ayat tu bahawa wang adalah segalanya sekarang. 
dan ada yang bertanya, ko ingat ko xde duit, ko boleh bagi bini ko makan cinta.?duit adalah segalanya sekarang la bro...
kalau ada orang tanya kat aku benda tu, aku jawab butoh pak hang! jangan tanya!
taste aku jauh lagi baik.......WTF



No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...