Monday, January 17, 2011

Pembangunan Kg baru terhalang...

hmmmmmm....

sure korang pk kenape aku mulakan dgn hmmmmmmm...??
haha

coz tadi aku cube nak send something kat blog che det(tun dr mahathir..),tapi x lepas2 plak...suruh buat tu,aku dah buat,suruh ni,aku dah buat.....ape lagi ko nak ntahla..aiiii

ok,ape yang aku nak post kat che det nye blog adalah berkaitan dengan pembangunan kg Baru...

banyak pendapat yang mengatakan pembangunan haruslah begini,begini dan begini...(blablabla_..
tapi sampai sekarang pembangunan di kawasan tersebut tak berjalan seperti yang diharapkan....
disebabkan apa??orang kata penduduk situ cerewet lah,xnak pindah,nak bayaran yang setimpallah.....kesimpulannya, ramai pihak menyalahkan penduduk di kawasan kg baru tersebut..

bagi aku plak, mungkin ada something yang misteri/berkepentingan yang menyebabkan pembangunan di kg baru tidak berlaku...sebab apa aku kata macamtu??

1. tahun lepas ketika aku berada disebuah rumah di kg baru, aku mendengar perbualan antara seorang individu dan individu yang lain...siapa???pembaca x perlu tahu...

individu tersebut mengatakan sampai sekarang kg baru x dapat dibangunkan sebab: ada sebab yang tertentu..mungkin aku boleh translatekan sikit ikut pemahaman aku yer..

-ada suatu perkara mistik yang cuba dilindungi oleh penduduk2 berusia di sana(anak-anak mereka mungkin tidak tahu perkara ini)..kg baru satu-satunya kg melayu yg masih kuat pengaruhnya di KL ketika ni yang cuba menyelamatkan keturunan Melayu...ini bukan bermaksud keturunan melayu di tempat lain akan dihapuskan..ia bermaksud kg melayu merupakan tempat pertemuan/perbincangan golongan-golongan cerdik pandai orang melayu/islam(bukan cerdik pandai peguam ker,doktor ker..)....
disebabkan perkara mistik yang ada di kawasan tersebut dan menjadikan kawasan tersebut sebagai tempat tumpuan cerdik pandai, orang di sana(terutamanya orang tua) cuba berhelah agar kg Baru tidak dibangunkan dengan sewenang-wenangnya..mereka cuba untuk mengekalkan apa yang sedia ada di kawasan tersebut agar 'perkara' tersebut tidak dihapuskan...


sememangnya ramai yang ingin melihat kg baru berdiri gah di samping bangunan-bangunan mewah yang lain...tapi kita harus menghormati pandangan orang-orang lama/cerdik pandai ini..
sudah tentu mereka lebih tahu perkara-perkar yang pernah wujud semenjak beratus tahun yang dulu...aku bukan cuba nak mengaitkan adanya hantu atau jin...tapi cukup sekadar mengatakan ada sesuatu yang cuba dilindungi masyarakat di situ...bayangkan 50 tahun mereka bertahan untuk melindungi kawasan tersebut...? sememangnya kita harus tabik masyarakat kat situ...nak harapkan orang melayu penang selamatkan tanah-tanah kat situ memang jangan haraplah.....(tapi,yang ada tanah kat penang tu,janganlah jual yer...)..

akhirnya...,

kita tidak perlu hairan mengapa semenjak merdeka sehingga kini kawasan tersebut yang sepatutnya mungkin menjadi kompleks mewah tidak berganjak dari dulu lagi.....rumah2 yang sepatutnya mungkin menjadi bangunan pencakar langit tidak dibangunkan...Tun Dr mahathir yang dianggap bapa pemodenan pun tidak mampu mengubah Kg baru tersebut.....kita harus merenung sejenak, mengapa indonesia yang merdeka lebih awal daripada kita tidak mampu mengatasi pemodenan yang kita kecapi sekarang...kita harus fikirkan mengapa Malaysia negara yang kecil ini berbanding negara-negara islam yang lain boleh memimpin mereka....

wujud persoalan??ke manakah hala tuju negara malaysia sebagai sebuah negara Islam...
korang pernah dengar tak yang mengatakan Malaysia akan menjadi sebuah negara Islam yang lebih berkuasa dan memimpin negara-negara Islam lain ke jalan Allah...?
(aku pernah dengar perkara tersebut)

so, harap pembaca semua boleh kaitkan apa yang aku ingin maksudkan tentang perkara KG Baru tadi dan juga tentang malaysia sebagai pemimpin negara islam akan datang....=)

assalammualaikummm...

*xcualy aku nak post benda ni kat che det nye blog..harap2 Tun bace...thanx

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...