Sunday, January 9, 2011

PENUTUPAN FACEBOOK PADA MAC??


walau pon pernah satu ketika aku mengatakan kepada teman-teman yang aku xnak terlibat dgn facebook, namun akhirnya aku kecundang gak.....

aku mengaku yang facebook memainkan peranan besar dalam sistem perhubungan sosial masyarakat sekarang... bagaimana aku pernah lost contact dengan member sekolah rendah, menengah dan di universiti...nak mengharapkan handphone semata-mate mmglah sukar untuk contact member lama(coz melibatkan kos)...

dengan berita penutupan fb ni mungkin menyebabkan masyarakat merasakan sedikit kejutan budaya..mungkin sesiapa yang ada twitter tidak mengalami masalah..sebab still boleh berhubungan dengan member2 yang serata dunia ada..
>nampaknya aku juga kena membuka satu akaun twitter untuk menggantikan fb nanti...

namun:
aku merasakan ada kebaikan juga penutupan fb ni...

1. sembang kosong, gelak ketawa, hiburan di FB mungkin dapat dikurangkan...bermaksud, masayarakat dapat mengalihkan perhatian kepada aktiviti yang lebih serius...

2. tiada lagi ancaman-ancaman keselamatan yang muncul melalui Fb ni...coz pernah berita melaporkan yang perompak mendapat tahu tuan rumah tiada di rumah melalui FB...disebabkan itu, mereka dapat mengambil kesempatan melalui perkara tersebut..

3. gambar-gambar seksi/mendedah/meloyakan/memuntahkan dengan serta merta dilupuskan...kerana pada sesetengah pihak, mungkin ia merupakan rezeki kepada mereka..
tapi, sesetengah pihak merasakan perkara tersebut harus dijauhkan...
(pihak yang macamne,lu olang pk lah sendiri...)

>>>dengan itu, aku mencadangkan yang masyarakat di luar sana harus mencari alternatif lain untuk menggantikan FB sebagai pusat pertemuan global...
aku dengan rasa berbesar hati mencadangkan masyarakat menggunakan blog aku ni untuk bersembang dan berkongsi pandangan..haha

>peace!

>>assalammualaikum...


No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...