Thursday, April 7, 2011

KHUTBAH HARI NI

khutbah hari ni ada menyentuh tentang 2 perkara..
1. MENCARI JODOH
2.ELAKKAN PEMBAZIRAN

kat sini aku cuma ingin berkongsi dengan ape yg aku dengar...

carilah jodoh dari keturunan,kecantikan dan agamanya....tapi yang paling penting adalah agamanya..jika terjaga agamanya,nescaya rumahtanngga akan elok jadinya..
jika kita kurang iman,carikla seseorang yg boleh seimbangkan kekurangan itu...
bukan hanya kecantikan dan nafsu semata2,tapi ini penting agar anak-anak kita nanti dapat dijaga oleh mak bapaknya sebaik mungkin.

contoh mudah,air yg hitam kalau ditambah dengan air yg hitam,pasti hitam jua.\
tapi air hitam yg ditambah dgn air putih(bukan air susu),nescaya kuranglah hitam tu..
jangan sesekali fikirkan hidup yg sekarang ini.tapi fikirlah untuk masa depan,anak anak dan keturunan ko.

tentang pembaziran pulak,rezeki datang dariNya.rezeki yg diberikan haruslah digunakan sebaik2nya...aku ingat Rosyam Nor kate time interview dia: saya makan utk hidup,bukan hidup utk makan...itu adalah salah satu cth pembaziran...iaitu makan.
apatah lagi kalau duit dibazirkan dengan tukar2 kereta.keta mewah utk menjaga status dan sebagainya...

kehidupan sememangnya sementara.mungkin lepas 5 minit ni,kita akan mati,samaada sakit jantung,terjatuh tangga atau accident.kita x dapat jangka semua itu.

rezeki yg diberikan Allah sudah tentu diberikan utk kita beramal. bukan gunakan hanya utk diri sendiri,tapi pasti utk membantu yg memerlukan.kadangkala aku pun terlajak,duit ada RM5 je ni,kang bagi pengemis ni kang,aku xde duit plak..itu salah satu cth.mungkin korang pun pernah jadi mcm ni..
tapi kalau kepercayaan kita betul2 kuat bahawa rezeki dari Allah,dan Allah akan memurahkan rezeki kita jika kita memudahkan kehidupan org lain,pasti bahagia jadinya.

sekarang ni aku rase betul2 sempit,sempit tentang semua hal...aku mohon dipermudahkan.

assalammualaikum..

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...