Tuesday, November 1, 2011

bahasa melayu dah x best

Haaaa..tajuk di atas mmg panas.bagi sesetengah org,mesti dah kata aku ni mcm kacang lupakan kulit.hahaha tapi xpe.aku faham..

Aku cuma nak jelaskan ini adalah realiti dalam msyarakat malaysia skrg terutama di bandar.korg pasti dah terbiase melayu dgn melayu ckp bhase omputeh.tu biase laaa bro.bhase omputeh lebih grandd kot...knp aku kate bahase melayu dah x best?cube korg tukarkan balik ayat2 seharian yg korg selalu gune,cth,gudnite,morning,I love you,actually and manymoore.pikirlah sendiri..xkanla korg nak tukar ke selamat malam,selamat pagi,aku cintakan ko ,sebenarnya,makan malam,sarapan.hahaha bahase melayu mmg panjang suku katanya.

Bahasa omputeh mmg besttt n grandd.simple,sweet n enak didengar.kalau nak bagi nasihat pkai facebook,bagilah nasihat gune bhase omputeh.coz bahase omputeh lagi besttt..so x hairanlah knp dulu sharifah amani kate she feels so stupid when she speaks malay.haha mungkin betula kot...

Tapi kalau difikirkan knp perkara ni jadi.ape di sebalik semuanya ni.adakah sukatan pelajaran yg patut disalahkan or dewan bahasa dan pustaka yg tidak jalankan tanggungjwb.???

Bagi sesetengah pihak,mungkin perkara ni kecik sgt..org akan kata,bdk ni kecohla benda ni pun nak ungkit..atau lagi ekstrim,bodo budak ni,inilah bangsa Malaysia yg kite perjuangkan!bahasa malaysia dan omputeh disatukan!1MALAYSIA!sooo nanti 2020 kita gabungkan bahasa mandarin n tamil sekali + omputeh + melayu : jadi mcm haramm.haha
Korang pedulik ape aku bangkitkan benda ni,aku xnak anak2 aku nanti cakap dgn aku pon cakap omputeh.ape ke jadahnya melayu n melayu cakap omputeh.mcm melayu dah xde bahase sendiri plak.

So tajuk di atas sebenarnya bukanlah aku nak mengiyakan sgt,tapi lebih kepada peringatan kpd warganegara malaysia kat luar sane.mungkin sesuatu yg normal kalau cina n india x reti cakap melayu,tetapi sgt ganjil kalau melayu dah x reti cakap melayu.hahaha

Pstt: bendera malaysia tiru US,bahasa pun kita kena tiru gak kot..haha

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...