Tuesday, January 25, 2011

TIRU KAFIR, SERUPA KAFIR

Sabda Nabi SAW yang bermaksud: “Sesiapa yang menyerupai suatu golongan itu, maka ia tergolong daripada golongan berkenaan.” (Hadis riwayat Imam Abu Daud dari Ibnu ‘Umar)
Larangan keras terhadap perbuatan meniru orang kafir sama ada dalam ucapan, perbuatan, pakaian, perayaan dan ibadah bukan saja mengkhususkan kepada menyerupai orang kafir, termasuk meniru perbuatan orang fasik (iaitu orang yang biasa melakukan maksiat).

petikan daripada tajuk 'Remaja bertindik selain anggota telinga, bertatu bertentangan dengan tatasusila Muslim'...BERITA KOSMO 25.01.11

Bila aku membaca artikel ni, sememangnya menarik untuk dikongsikan semua..

Yang paling utama apabila dikatakan meniru ucapan, perbuatan, pakaian, perayaan dan ibadah menjurus kepada meniru perbuatan orang fasik atau bahasa kasarnya, ia tergolong dalam golongan kafir,

Mari kita merenung sama-sama:

1. Ucapan
Tentu antara korang-korang selalu mengamalkan ayat ni...OH MY GOD...hehe
time aku kecik dulu, aku pernah kena marah bila aku cuba untuk mempraktikkan ayat ni dalam kehidupan aku,coz pengaruh tv...biasela tu...bila aku dah besar, aku sedar yang GOD dan ALLAH merupakan 2 perkara yang kita boleh bezakan..iaitu GOD/TUHAN merupakan perkara yang disebut mewakili tuhan bukan Islam, tapi dalam Islam, kita perlu menggunakan perkataan ALLAH untuk mewakili tuhan yang satu.
mungkin ini perkara yang remeh bagi korang, kerana korang akan kata yang ALLAH tetap tuhan bagi Islam..tetapi alangkah baik kalau kita gunakan ayat Ya Allah...daripada OH MY GOD....bagaikan meniru orang putih...dan seperti biaselah, pengaruh media massa...dan ia bagaikan nampak cool.....

2. Perbuatan
Macam mane lak dengan gaya salam?yang bermacam2 jenis sekarang....aku x berani kata yang ramai orang kat Malaysia tiru Mat Salleh...(bukan mat Salleh kat Sabah)..mungkin mereka reka-reka sendiri gaya salam tu.

Gaya tangan??lagi2 yang menunjukkan 1 jari iaitu jari hantu..
Perbuatan-perbuatan lain yang ditiru daripada kap(f)ir aku kurang pasti...

3. Pakaian
HAHA...aku kurang pasti dan kurang berani untuk memberikan pendapat bila fikirkan yang aku tgh pakai seluar jeans..yang sudah tentu berasal dari Barat. tapi, apa yang aku pakai ni aku sure aku tidak menyalahi hukum syarak..

tapi,tentang pakaian yang melanggar hukum syarak, dan hukum kemanusiaan(hehe,yang menyebabkan lelaki-lelaki berdarah hidung), mungkin korang-korang kena fikirkan untuk berubah..berubah yang macamne, itu pilihan korang...HEAVEN OR HELL

4 . Perayaan
hmmmm.....Malaysia banyak rumah terbuka perayaan itu dan ini, dan kita pasti perayaan-perayaan tersebut termasuklah bukan islam(kafir)...

korang pernah pergi rumah member India dan Cina..??pernah kan...

korang pernah pergi rumah terbuka yang dianjurkan MCA/MIC/DAP???PERNAH KAN...

macamne kita nak tafsirkan??boleh x kalau aku katakan MALAYSIA dah mendahulukan kepentingan politik(yang bertujuan murni untuk semangat 1 Malaysia) daripada agama kebangsaan??

hmmmmmmm...
sistem politik kita perlu mendahulukan tokoh-tokoh agama sebagai pemimpin supaya kita dapat mendahulukan kepentingan agama daripada yang lain2..
tapi, kompem x dapat,sebabnya rasuah x dapat jalan kalau pak imam, haji dan cendekiawan Islam jadi pemimpin.....hahahahaha

5. Ibadah
hee..ini,kalau ditiru jugak, kita semua x perlu cakap banyak...GO TO HELL jerr..(AYAT NI PUN TIRU KAPIR GAK..AIII

simpulnya,
sesetengah pihak pasti akan mempertahankan apa yang dilakukan mereka...mereka akan kata,
-aku kacau telor ko ker??
-ko pedulik ape,kubur aku...
-butohla mamat ni...
-pak imam pon terlibat maksiat...
-ala.......pakai seksi pon supaya bf aku x lari...
-gila arr...dah bestfren ajak pergi rumah terbuka,xkanla x pergi..kang kate ape plak...
dan bermacam2 lg................................................

dan aku jawab: aku ingatkan jerr....selagi kita ada masa....=)

assalammualaikum...

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...