Sunday, December 11, 2011

Tanah tercinta

Bermula dari zaman kesultanan Melaka,tanah bertuah ni terus menjadi buah mulut serata dunia. Dengan kekayaan hasil bumi, kestabilan politik serta keharmonian, tanah bertuah ni sentiasa diganggu anasir luar. Ape masalahnya semenjak dulu lagi tanah ini selalu beretakan. Saling bercakaran sehinggakan istana-istana di tanah ini selalu bergoncang. Disebabkan perpecahan, tanah ni selalu digadaikan kpd bangsa-bangsa luar. Portugis, British, Jepun, Belanda antara negara-negara yang hebat ketika itu.

Bila kita lihat Malaysia sekarang ni,aku mula rasa bimbang. Perpecahan sudah ketara. Masyarakat semakin bimbang dgn masa depan Malaysia tercinta ini. Anak muda semakin terhakis dgn asid-asid dari luar. Budaya semakin dipijak dan ditendang. Pegangan nenek moyang sudah tidak dihiraukan kini.

Aku mengenalpasti bahawa media adalah senjata utama yang memecahkan budaya sedia ada. Budaya luar diagungkan. Kita sememangnya masyarakat bodoh yg mudah terikut semuanya. KPOP, SKINHEAD, HIP HOP, dan semuanya menyebabkan kita menghakis budaya yg diagungkan nenek moyang kita.

Wahai Malaysia. Janganlah lagi kau memecahkan lagi masyarakat ni. Jgnlah lagi ko biarkan bumi bertuah ini dijejak bangsa penjajah. Biarlah masyarakat di luar tahu bahawa kita adalah negara yg hebat. Tolonglah kuatkan perpaduan kami. Tolong satukan kami. Tolong kuatkan kami mengatasi segala pembohongan dan kekalutan.

YA ALLAH. Kau tahu segalanya. Selamatkan kami dari segala kekeliruan. Bantulah kami atasi segala persengketaan. Peliharalah bangsa kami menjadi bangsa yg dihormati. Jauhkanlah kami dari masalah sosial kini.

AMINNNN....

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...